Dirigent

Mijn naam is Klaas IJkema en woon in Vries. Ik ben geboren in 1964. Mijn muzikale carrière is begonnen achter het orgel. Na een aantal jaren ben ik overgestapt naar de fanfare. Eerst op koper en later op saxofoon. Het was de saxofoon waarmee de muzikale ambitie naar voren kwam om te gaan studeren aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.

Uiteindelijk, na de militaire dienstplicht, ben ik in het bedrijfsleven beland in de leiding van logistieke bedrijven. De muziek raakte daarbij op de achtergrond. Begin 21e eeuw ben ik overgestapt naar de rijinstructie. Eerst met een eigen verkeersschool en daarna als freelance opleider voor zowel theoretische als praktische scholingen binnen de rijschoolwereld. In deze periode kwam er ook weer tijd en aandacht voor de muziek. Na eerst het spelen weer op niveau te hebben gebracht ben ik in 2009 de studie orkestdirectie begonnen. Al vanaf het begin van de opleiding had ik mijn eerste orkesten te dirigeren. Vanaf dat moment heb ik diverse harmonie- en fanfareorkesten geleid in Noord Nederland.

Vanaf 1 september 2024 heb ik de eer om de Loppersum’s Harmonie te leiden. Wat mij aanspreekt aan het orkest is het enthousiasme, de bezetting en de muzikale agenda. Ik vind het belangrijk om ergens naar toe te werken.

Als dirigent omschrijf ik mijzelf het beste als enthousiast en tegelijk rustig. Structureel werkend, doortastend maar nooit forcerend. Op een gezonde wijze boven het orkest staan en toch deel zijn van het orkest. Werken met jong en oud, ieder op zijn of haar niveau. Men moet met plezier naar de repetitie komen. Ambitie en plezier moeten daarbij in balans zijn.

Mijn streven is dan ook om muziekkeuze, muziekniveau en repetitiestijl zo toe te passen dat de uitdaging van de muziek én het plezier bijdragen aan groei van de vereniging in de breedste zin van het woord. Muzikale uitdagingen ga ik daar niet bij uit de weg. Ik houd van een breed en afwisselend repertoire.

Ik hoop je te ontmoeten bij één van onze concerten of optredens.